MENGENALKAN HURUF HIJAIYAH PADA ANAK USIA DINI

  • Damanhuri daman STAI Darussalam Lampung
  • Jamiluddin Yacub STAI Darussalam Lampung
Keywords: Kayward: Application Of The Method Iqro ', Letters Hijaiyah

Abstract

Abstrak
The introduction of hijaiyah letters through the iqro method by
teachers in introducing hijaiyah letters to children aged 4-5 years in
Raudhatul Atfal (RA) Darul Huda Mataram Baru, East Lampung.
This research was conducted in the form of qualitative and descriptive
research. The data collection tools are interview guides, a list of
observation guidelines, documentation data, and field notes. The
results showed that the application of the iqro' method in introducing
hijaiyah letters to children aged 4-5 years in Raudhatul Atfal (RA)
Darul Huda Mataram Baru, East Lampung was good. The application
of the iqro' method by the teacher in introducing hijaiyah letters to
children aged 4-5 years in Raudhatul Atfal (RA) Darul Huda Mataram
Baru, East Lampung is that children one by one recite or read hijaiyah
letters who are guided by the teacher using the Iqro book. In addition,
the teacher also introduces hijaiyah letters by writing some hijaiyah
letters on the blackboard

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA
Ahmad Darka. (2009). Bagaimana Mengajar Iqro Dengan Benar. CV. Tunas
Utama.
Ahmad Susanto. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2019). Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif
Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card.
Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 284.
https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.301
Alam, S. K., 2019. Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini
dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card. Jurnal Obsesi :
Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,
https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.301
Alucyana, A., Raihana, R., & Utami, D. T. (2020). Peningkatan Kemampuan
Membaca Huruf Hijaiyah Melalui Kartu Huruf Hijaiyah di PAUD. AlHikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 46–57.
https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2020.vol17(1).4638
Badadu Zain. (2001). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Pustaka Sinar Harapan.
Carol Seefeldt & Barbara A Wasik. (2006). Pendidikan Anak Usia Dini. PT
Indeks.
Djamarah Syaiful Bahri dan Aswana Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar.
Rineka Cipta. Djumali. (2013). Landasan Pendidikan. Gava Media.
Djumali, dkk. 2013. Landasan Pendidikan. Yogyakarta: GAVA MEDIA.
Fitri Iqromah. 2018. Identifikasi Kemampuan Anak Dalam Mengenal Huruf
Hijaiyah Di TK Se-Kecamatan Samigaluh Kulon Progo. PAUD Universitas
Damanhuri, Jamiluddin Yacub / Mengenalkan huruf hijaiyah Pada Anak Usia Dini
59
Negeri
Gunawan, W. 2019. Pengembangan Aplikasi Berbasis Android Untuk Pengenalan
Huruf Hijaiyah. Jurnal Informatika. https://doi.org/10.31311/ji.v6i1.5373
Nurhayati, E, 2015. Memahami Tumbuh Kembang Anak Usia Dini Perspektif
Psikologi Perkembangan. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 1(2),
https://doi.org/10.24235/awlady.v1i2.73
Ratna Suhartini, Haniarti, & Makhrajani Majid. 2018. Hubungan Status Gizi
Dengan Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 1-3 Tahun di Posyandu
Bunga Cengkeh Desa Puncak Harapan Kecamatan Maiwa. Jurnal Ilmiah
Manusia Dan Kesehatan, 1(3), https://doi.org/10.31850/makes.v1i3
Seefeldt, Carrol dan Barbara A. Wasik. 2008. Pendidikan Anak Usia Dini.
Menyiapkan Anak Usia Tiga, Empat, dan Lima Tahun Masuk Sekolah.
Jakarta: P.T Indeks
Sinambela. 2013. Kurikulum 2013 , Guru , Siswa , Afektif , Psikomotorik ,
Kognitif. E-Journal Universitas Negeri Medan.
Siti Nur M., 2019. Parenting Education Sebagai Pendidikan Keluarga (Motiv
Keterlibatan Orang Tua Dalam Parenting Education). Jurnal Paradigma
Syamsu Yusuf . 2013. Perkembangan Peserta Didik. Rajawali Pers
Wiyani, N. A., 2016. Konsep Dasar PAUD. Gava Media
Published
2022-06-04
How to Cite
daman, Damanhuri, and Jamiluddin Yacub. 2022. “MENGENALKAN HURUF HIJAIYAH PADA ANAK USIA DINI ”. Azzahra: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3 (2), 49-59. https://staidarussalamlampung.ac.id/ejournal/index.php/azzahra/article/view/374.