PERAN SERTIFIKASI HALAL TERHADAP PENGEMBANGAN USAHA UMKM SEBLAK PRASMANAN ELSEVAA DI SIDOARJO
Abstract
This study aims to evaluate the strategic role of halal certification in the development of MSME culinary businesses, with a case study on Seblak Prasmanan Elshevaa in Sidoarjo. Halal certification not only guarantees the halalness of products for Muslim consumers, but is also an important instrument in improving business competitiveness, expanding market reach, and building consumer confidence. Through a qualitative approach with a case study method, data was collected through in-depth interviews and document analysis. The findings show that halal certification has a significant impact on customer growth and strengthening Elshevaa's brand image. This confirms the crucial role of halal certification in strengthening consumer trust and increasing competitiveness in the sharia-based culinary industry.
Downloads
References
Administrator. (2024). Mengurus Sertifikasi Halal Bagaimana Caranya? Portal Infromasi Indonesia. https://indonesia.go.id/kategori/perdagangan/8178/mengurus-sertifikasi-halal-bagaimana-caranya?lang=1
Eva Diyah, N., Riyanti, A., & Karim, M. (2022). Implementasi Sertifikasi Halal Pada Kuliner Umkm Kecamatan Burneh Kabupaten Bangkalan. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(12), 2863–2874. https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i12.461
Haikal. (2024). Kepala BPJH Urus Sertifikasi Halal Itu Mudah, Begini Caranya. Badan Penyelenggara Jaminan Produk Halal. https://bpjph.halal.go.id/detail/kepala-bpjph-urus-sertifikasi-halal-itu-mudah-begini-caranya
Hennink, M. M., Kaiser, B. N., & Marconi, V. C. (2017). Code Saturation Versus Meaning Saturation: How Many Interviews Are Enough? Qualitative Health Research, 27(4), 591–608. https://doi.org/10.1177/1049732316665344
Hidayati, B. S. (2024). Persepsi Konsumen terhadap Produk Halal dari UMKM: Dampak terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis (JEBS), 4(4), 619–625. https://doi.org/10.47233/jebs.v4i4.1925
IMANINGSIH, E. S., & SIHITE, J. (2022). Adopsi Sertifikasi Halal Untuk Meningkatkan Kinerja UMKM di Jakarta. Akuntansi Dan Humaniora: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 145–149. https://doi.org/10.38142/ahjpm.v1i3.362
Jamal, A. I., & Waluyo, A. (2022). Analisis kualitas produk, label halal, dan harga terhadap keputusan pembelian Tempe: Peran mediasi kepercayaan konsumen. Journal of Halal Industry Studies, 1(2), 54–67. https://doi.org/10.53088/jhis.v1i2.363
John C Mowen, Michael Minor, L. S. (2002). Perilaku Konsumen (10th ed.). Erlangga.
Kevin Lane Keller, V. S. (2019). Strategic Brand Management: Building Measuring, and Managing Barand Equity. Pearson.
Muntholip, A., Setiawan, N., Islam, B., & Rosyid, A. (2025). Sertifikasi Halal dan Daya Saing UMKM di Indonesia : Studi Systematic Literature Review. 26–38.
Nikmah, N. K., & Anwar, A. Z. (2025). Pengaruh Sertifikasi Halal dan Pemasaran Syariah Terhadap Peningkatan Penjualan Usaha Mikro Kecil di Kabupaten Jepara. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Bisnis Islam, 6(1), 1–17.
Rahmawati, A., Handayanii, W., Pembangunan, U., Veteran, N., & Timur, J. (2025). Implementasi Sertifikasi Halal Self Declare Pada Produk Makanan dan Minuman UMKM di Kelurahan Baratajaya. Innovative: Journal Of Social Science Resereach, 5, 132–142.
Regina, N., & Nurwidawati, D. (2023). Hubungan antara Kepercayaan Konsumen terhadap Keputusan Pembelian pada Pelanggan E-commerce. Jurnal Penelitian Psikologi, 10(02), 1001–1013.
Setyowati, A., & Anwar, M. K. (2022). Pengaruh Literasi Halal Dan Religiusitas Terhadap Minat Konsumsi Produk Halal Masyarakat Kabupaten Madiun. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 16(1), 108–124. https://doi.org/10.35316/lisanalhal.v16i1.108-124
Simbolon, S. E. A., & Hidayat, N. W. (2021). Prosedur dan Problematika Sertifikasi Halal Di Indonesia. Masyrif : Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 2(1), 118–132. https://doi.org/10.28944/masyrif.v2i1.874
Subhan. (2020). Kepercayaan Konsumen Kafe ditinjau dari Halal Life Style Di Kota Jambi (Studi Kasus Pada Kesiko, Eat & Fun dan Clave Cafe). Indonesian Journal of Islamic Economics and Business, 5(2), 20–29. http://e-journal.lp2m.uinjambi.ac.id/ojp/index.php/ijoieb
Walker, J. (2000). Brand image. In New Scientist (Vol. 165, Issue 2229). https://doi.org/10.5040/9781501365287.280