MANUSIA DALAM PRESPEKTIF FILSAFAT
Abstract
The purpose of this article is to discuss humans in a philosophical perspective. The type of research is literature with documentation data collection methods, and the analysis used is content analysis. The results of the study state that humans are given the freedom to endeavor to develop potential tools and basic human potentials. However, growth and development cannot be separated from certain limits, namely the existence of definite and permanent laws governing nature, laws that control objects and human society itself, which are not subject to and do not depend on human will. Based on the explanation of the conception of man based on philosophy, raises the problem of the human dimension in the perspective of philosophy, this writing aims to find the conception of man as a whole in the philosophical review. Humans in the perspective of philosophy are also called homo sapiens, homo laquen, animal rational, homo faber, zoon politicon, homo economicus, homo planemanet, homo religious and homo educandum or educable. The soul as something that stands alone, a complete substance that exists within the prison of the human physical body.
References
Aryati, Aziza, “Memahami Manusia melalui Dimensi Filsafat (Upaya Memahami Eksistensi Manusia)”, El-afkar, Jurnal Pemikiran Keislaman dan Tafsir Hadis, Vol 7, No 2 (2018). 86
Aryati, Aziza, ”Memahami Manusia melalui Dimensi Filsafat”, El-Afkar Vol. 7 Nomor II, Juli- Desember (2018), 85
Biyato, Filsafat Ilmu dan Ilmu Keislaman, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015
Budi Abdullah, “Konsep Manusia dalam Islam Studi terhadap Eksistensi Manusia”, Wahana Inovasi Volume 7 No 2 Juli-Des (2018) . 73
Chalik, Abdul, Filsafat Ilmu Pendekatan Kajian Keislaman, Yogyakarta: Arti Bumi Intaran, 2015
Dila Rukmi Octaviana, dan Reza Aditya Ramadhani, “Hakikat Manusia: Pengetahuan (Knowladge), Ilmu Pengetahuan (Sains), Filsafat dan Agama”, Jurnal Tawadhu: Vol. 5 no. 2, (2021), 147
Fithriyah, Ainul, “Manusia Ideal dalam Prespektif Tasawuf & Filsafat (Studi Komperatif Pemikiran Ibnu Araby dan Nietsche tentang Manusia)”, ZAHRA: Research And Tought Elmentary School Of Islam Journal Vol. (1) (1), (Maret)(2020), 81
Gazalba, Sidi, Sistematika Filsafat; Pengantar kepada Metafisika, Buku 3, cet. 4 Jakarta: Bulan Bintang, 1996.
Haidar Bagir, Buku Saku Filsafat Islam, Bandung: Mizan Pustaka, 2005
Hambali, Yoyo dan Siti Asiah, “Eksistensi Manusia dalam Filsafat Pendidikan: Studi Komparatif Filsafat Barat dan Filsafat Islam”, Turats, Vol. 7, No. 1, Januari (2011). 44
Haris Hermawan, A. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: DirjenPendis-Depag RI, 2009
Ja’far, Suhermanto, “Konsep Being Perspektif Filsafat dan Islam”, ISLAMICA, Volume 11, Nomor 2, Maret (2017) 529.
K. H. Sholeh Darat, Syarah Al-Hikam, Alih Bahasa: Miftahul Ulum dan Agustin Mufarohah, Depok: Penebit Sahifa, 2016
Khobir, Abdul, “Hakikat Manusia dan Implikasinya dalam Proses Pendidikan, (Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam)”, Forum Tarbiyah, Vol. 8, No. 1, Juni (2010), 3
Kurniawati, Eka, dan Nurhasanah Bakhtiar, ”Manusia Menurut Konsep Al-Qur`an dan Sains”, JNSI: Journal of Natural Science and Integration, Vol. 1, No. 1, April (2018), 78-94.
Lega, Sales, Fransiskus, “Martabat Manusia dalam Prespektif Filsafat Moral Immanuel Kant”, Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, Volume 7, Nomor 1, Januari (2014) 83–101
Sesady, Muliati, Pengantar Filsafat, Yogyakarta: TrustMedia Publishing, 2019
Sulaiman, “Hakikat Manusia sebagai Pendidik dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam”, Jurnal Auladuna: Vol.01. No.02. April (2019), 93-94
Wahana, Paulus, Filsafat Ilmu Pengetahuan, Yogyakarta: Pustaka Diamond, 2016
Wardani, Filsafat Islam Sebagai Filsafat Humanis-Profetik, Banjarmasin: Iain Antasari Press, 2014
Yusuf L.N, Samsu. Kesehatan Mental Prespektif Psikologis dan Agama, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2018), hlm. 159. Lihat Juga: Endang Kartiko Wati, dan Zubaedi, Psikologi Agama & Psikologi Islam Sebuah Komparasi, Jakarta: Kencana, 2016.